Jaký zvolit nejvhodnější kanál v 5,8GHz pásmu?
Každý z nás FPV pilotů jednou stál před touto otázkou, jaký ze všech 72 dostupných kanálů mám pro své FPV létání vlastně zvolit?
Odpověď na tuto otázku není jednoznačná, ale množství kanálů, které můžete brát v úvahu, se dá citelně snížit. Zdaleka ne všechny kanály, které jdou na vašem VTX naladit, jsou totiž u nás povolené.
Nejprve si ukážemě všech 72 kanálů 5,8GHz pásma (resp. 5,6 - 5,9GHz):
• 5.150–5.350 MHz - Wi-fi uvnitř budov s výkonem do 200mW
• 5.470–5.725 MHz - Wi-fi venkovní s výkonem do 1W
Teoreticky by mohlo nastat rušení našeho FPV signálu také poblíž mýtných bran. Tento systém telematiky v silniční dopravě pracuje na frekvencích:
• 5,795–5,805 GHz - Přenos do vozidel z mýtných bran s výkonem do 2W nebo 8W e.i.r.p.
• 5,805–5,815 GHz - Telematika v silniční dopravě a inteligentní dopravní systémy s výkonem do 2W nebo 8W e.i.r.p.
• 5,875–5,905 GHz - Telematika v silniční dopravě a inteligentní dopravní systémy s výkonem do 2W.
Zaneseme-li všechna tato pásma do grafické tabulky, začne nám dávat CE omezení FPV kanálů smysl.
Z jedné strany se na CE FPV pásmo tlačí poskytovatelé internetu, z druhé strany silniční telematika a inteligentní dopravní systémy. Z hlediska omezení inteference s pásmy Wi-Fi poskytovatelů se tedy jako dobrá volba jeví volba FPV kanálu v co nejvyšší oblasti CE pásma, tedy kolem 5875 MHz, protože interference FPV 5,8GHz s poskytovateli Wi-Fi je pravděpodobnější, než hypotetické rušení od mýtných bran.
Pokud už tedy máte seznam použitelných FPV kanálů takto zúžený, chcete vybrat opravdu ten nejvhodnější kanál pro vaši VTX anténu a nevadí vám investovat cca 2000kč do užitečného nástroje, můžete si pořídit SWR metr.
Tento SWR metr umí projít všechna 5,8GHz FPV pásma a ukázat vám na kterém kmitočtu právě vaše FPV anténa vyzáří nejvyšší výkon. Hodnota PSV pak napoví, jaké ztráty na kterém kanálu má anténa vlivem odražené energie zpět do VTX.
Kdo by měl zájem o detailní prozkumání přidělených pásem (nejen) 5,8 GHz, zde je odkaz na příslušný dokument ČTÚ: www.ctu.cz/cs/download/oop/rok_2012/vo-r_10-04_2012-07.pdf