Jaký zvolit nejvhodnější kanál v 5,8GHz pásmu?

30.12.2020 17:58

Každý z nás FPV pilotů jednou stál před touto otázkou, jaký ze všech 72 dostupných kanálů mám pro své FPV létání vlastně zvolit?

Odpověď na tuto otázku není jednoznačná, ale množství kanálů, které můžete brát v úvahu, se dá citelně snížit. Zdaleka ne všechny kanály, které jdou na vašem VTX naladit, jsou totiž u nás povolené.

Nejprve si ukážemě všech 72 kanálů 5,8GHz pásma (resp. 5,6 - 5,9GHz):

Zelenou barvou jsou vyznačeny CE kanály, které je povoleno užívat v EU, tedy o kmitočtu 5725-5875MHz.
Červenou barvou jsou vyznačeny kanály na zakázaných pásmech UO a L. VTX s těmito pásmy by již neměly být u certifikovaných prodejců ani v prodeji, nabízejí je ale stále například čínští prodejci.
Různých pásem existuje tolik, protože v dávných pionýrských dobách FPV začátků šlo na VTX navolit pouze 8 kanálů. Různí výrobci VTX proto používali na svých osmi kanálech jiné frekvence, aby se tak celkový počet možných kanálů rozšířil i při tomto omezení 8-mi kanály. 
 
Zde je přiřazení pásem dle výrobců VTX:
 
Band A: Team BlackSheep (TBS), RangeVideo, SpyHawk, FlyCamOne USA
Band B: FlyCamOne Europe
Band C (R): Raceband
Band E: HobbyKing, Foxtech
Band F (Airwave): ImmersionRC, Iftron
Band D: Diatone
Band L: Low band
Band H: High band
 
FPV letci v Čeké republice by se měli vyhnout obzvláště kmitočtům, které používají meteorologické radary:
 
• 5630 MHz - Radar na kótě Praha (původně 5660 MHz).
• 5645 MHz - Radar na kótě Skalky (původně 5652 MHz). 
 
Tato pásma s přednostním právem užívání jsou neustále monitorována a jakékoliv zarušení trestá ČTÚ pokutou do výše 10 000 000 Kč, fyzické osobě do výše max. 100 000 Kč. Koho tato problematika rušení radarů ČHMÚ zajímá podrobněji, 
 
   Dále bychom měli vzít na vědomí, že další, se kterými se dělíme o 5,8GHz pásmo, jsou poskytovatelé bezdrátového intenetu. Tato Wi-Fi pásma zasahují do našich kmitočtů zejména v oblastech: 

• 5.150–5.350 MHz - Wi-fi uvnitř budov s výkonem do 200mW 
• 5.470–5.725 MHz - Wi-fi venkovní s výkonem do 1W 

   Teoreticky by mohlo nastat rušení našeho FPV signálu také poblíž mýtných bran. Tento systém telematiky v silniční dopravě pracuje na frekvencích:

• 5,795–5,805 GHzPřenos do vozidel z mýtných bran s výkonem do 2W nebo 8W e.i.r.p.
• 5,805–5,815 GHz - Telematika v silniční dopravě a inteligentní dopravní systémy s výkonem do 2W nebo 8W e.i.r.p.
• 5,875–5,905 GHz - Telematika v silniční dopravě a inteligentní dopravní systémy s výkonem do 2W.  

Zaneseme-li všechna tato pásma do grafické tabulky, začne nám dávat CE omezení FPV kanálů smysl.

Z jedné strany se na CE FPV pásmo tlačí poskytovatelé internetu, z druhé strany silniční telematika a inteligentní dopravní systémy. Z hlediska omezení inteference s pásmy Wi-Fi poskytovatelů se tedy jako dobrá volba jeví volba FPV kanálu v co nejvyšší oblasti CE pásma, tedy kolem 5875 MHz, protože interference FPV 5,8GHz s poskytovateli Wi-Fi je pravděpodobnější, než hypotetické rušení od mýtných bran.

Pokud už tedy máte seznam použitelných FPV kanálů takto zúžený, chcete vybrat opravdu ten nejvhodnější kanál pro vaši VTX anténu a nevadí vám investovat cca 2000kč do užitečného nástroje, můžete si pořídit  SWR metr.

Tento SWR metr umí projít všechna 5,8GHz FPV pásma a ukázat vám na kterém kmitočtu právě vaše FPV anténa vyzáří nejvyšší výkon. Hodnota PSV pak napoví, jaké ztráty na kterém kanálu má anténa vlivem odražené energie zpět do VTX.

Kdo by měl zájem o detailní prozkumání přidělených pásem (nejen) 5,8 GHz, zde je odkaz na příslušný dokument ČTÚ:  www.ctu.cz/cs/download/oop/rok_2012/vo-r_10-04_2012-07.pdf