Virtuální pilot

Přestavba Saitek Throttle Quadrant na HALL

18.10.2015 11:38

   Profesionální herní ovladač Saitek Pro Flight Throttle Quadrant (dále jen TQ) není třeba nijak podrobně představovat. Trh s herními ovladači se vyvíjí relativně pomalu a tak i po mnoha letech je TQ na našem trhu stále jediné cenově dostupné zařízení pod 2000kč, které umožní hráči plynule ovládat další tři osy. Vztlakové klapky, bohatost palivové směsi, ovládání chladičů, naklápění listů vrtule, ovládání motorů vícemotorových letadel, možností je spoustu a  komu tři osy nestačí, může si skládat TQ modulárně vedle sebe, nebo stupňovitě za sebe.

   Toto zařízení má jediné slabé místo, jeho potenciometry neoplývají dlouhou životností a do dvou let se projeví jejich degradace jemným kmitáním os. Neustálé přeblikávání procentuální hodnoty osy na monitoru nebo pocukávání pák v kokpitu působí poměrně rušivě, mnoho lidí nad tím mávne rukou a létají dál, než by koupili TQ nový. Téměř neřešitelná situace ale nastane tehdy, když je uživatel nucen svůj simulátor přeinstalovat a namapovat funkce na zařízení znovu. Na opotřebovaném TQ pak neustále kmitají všechny tři osy a namapovat konkrétní funkci pouze na jedinou je nadlidský úkon. Nemluvě o situaci, když máte takové opotřebované TQ zapojené vedle sebe dva nebo více.

   Existuje levnější řešení, než nákup dalšího nového zařízení a hromadění starých opotřebovaných ve skříni, úprava TQ a výměna degradovaných potenciometrů za HALL senzory. Toto repasování provádí známý výrobce FreeTrack clipů, JoskaPilot. HALL senzor pracuje na principu bezkontaktní magnetické technologie a nedochází tak k jeho degradaci oxidováním jako u méně kvalitních potenciometrů. Vyžaduje však vysokou přesnost uložení a pohybu pák, proto nelze repasovat zařízení, která jsou opotřebovaná i mechanicky a mají velké provozní vůle. Jako dlouholetý virtuální pilot již mám také několik starých TQ, proto jsem si jeden nechal repasovat a testuji ho. Nejprve jsem TQ zapojil do USB HUBu s vlastním napájením, jehož stabilizace zřejmě nebyla ideální a HALL čidla nefungovala přesně, potřebují pro svůj chod dobře stabilizované napětí. Stačilo však odpojit napájecí trafo USB HUBu nebo zapojit TQ přímo do USB v PC a HALL čidla již pracovala přesně, jak v testu zařízení v ovládacích panelech, tak ve hře. Létám letecký simulátor Rise of Flight, kde je řízení funkcí engine managementu manifestováno pohybem pák v kokpitu letadla. Veškerá chvění a nepřesnosti pohybu os TQ by proto byla na těchto pákách v kokpitu letadla ihned snadno vidět. Během několika týdenního intenzivního provozu chodily osy TQ naprosto perfektně, jako u nového zařízení.

   Cena za úpravu TQ a výměnu opotřebovaných potenciometrů za HALL senzory byla stanovena na 1000kč. Může se zdát vysoká, ale na druhou stranu uživatel za svoje peníze získá TQ, jehož životnost může několikanásobně předčít životnost nově zakoupeného TQ z obchodu. Samozřejmě za předpokladu, že si ho uživatel sám mechanicky nepoškodí. Nově doplněná HALL čidla jsou sice co do opotřebení nezničitelná, samotné tělo TQ je ale komplet z plastu, který má pochopitelně svoje limity. Po úspěšném testování repasovaného TQ zasílám JoskoPilotovi na úpravu i svůj druhý opotřebovaný kus a ostatním tuto alternativu doporučuji také. Repasi svého TQ můžete objednat zde: http://virtualni-obchod.webnode.cz/

Zpět

Vyhledávání

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode